09 Oct 2024
Contributors

Sandra Alexiu: “Nu cred că ar mai trebui să tăcem!”

Azi „aniversăm” 35 de zile de când PIAS – Platforma informatică de asigurări de sănătate este indisponibilă. Am afirmat în numeroase luări de poziţie că această avarie fără precedent a început la data de 1 iulie.

Desigur, nu putem ignora faptul că există un comunicat al CNAS despre indiponibilitatea PIAS, datat 10 iulie. Acest comunicat recunoaşte faptul că platforma este de fapt indisponibilă din 5 iulie, iar pentru anumite servicii medicale chiar de dinainte de această dată.

Totuşi, în câteva interviuri, doamna ministru Sorina Pintea însăşi a afirmat de câteva ori că PIAS nu merge de la 1 iulie, dând astfel dreptate mai degrabă furnizorilor de servicii medicale decât CNAS…

Bun, am înţeles, avem comunicat de START AVARIE, stăm liniştiţi, avem siguranţa LEGALĂ că serviciile medicale vor fi validate în momentul în care avaria va fi declarată rezolvată. Vom vedea, există destul scepticism în lumea medicală, adunat pe bună dreptate, în urma numeroaselor situaţii în care CNAS nu a fost cel mai loial partener contractual.

Au rămas, din păcate, în suspensie câteva probleme foarte importante:

1. Raportarea serviciilor medicale efectuate în luna iunie, care nu s-a putut face peste tot, deci nici facturarea acestor servicii. Casele locale au găsit, în marea lor majoritate, soluţii temporare (facturare pe estimare, stornare când se rezolvă etc), sunt însă colegi care NU au putut RAPORTA şi nici FACTURA. Ce facem cu ei? Cum îşi întreţin cabinetele? Anticipez un zâmbet sceptic din partea unora şi le răspund, înainte de a întreba, că din păcate, din cauza veniturilor extrem de mici ale cabinetului, marea majoritate a medicilor de familie nu îşi pot permite un management eficient al cabinetelor, astfel încât să aibă în cont o rezervă suficientă pentru astfel de situaţii. Poate e greşeala noastră şi ideea că între doi parteneri contractuali ar trebui să existe o disciplină şi o relaţie cu bune practici. Evident, cu marea majoritate a caselor judeţene de asigurări de sănătate, acest deziderat rămâne o utopie. Chiar şi în această lună de maximă restrişte, mulţi reprezentanţi ai caselor judeţene nu au găsit o minimă decenţă de a căuta pentru sau împreună cu medicii soluţii de a comunica acestora etapizat starea sistemelor informatice sau alte elemente legate de relaţia în sine.

2. S-au semnat contracte adiţionale până la finalul anului. Lucrul prin acte adiţionale este deja un obicei încetăţenit, CNAS nefiind niciodată gata cu legislaţia actualizată la timp.

Nerespectarea termenelor legislative duce la imposibilitatea respectării termenilor contractuali, ceea ce atrage după sine găsirea unor soluţii de cârpeală care, dacă au mers o dată, nu înseamnă că merg mereu… Altfel spus, pentru că nu am avut Normele contractuale la timp, a trebuit să prelungim contractele pe legislaţia anterioară… Din păcate acest lucru antrenează deja reacţii în lanţ. Iată că, pe 1 august, cum avaria nu a fost rezolvată, nu s-au putut încărca toate actele adiţionale, ceea ce înseamnă că, teoretic, nu existăm legal în sistemul informatic cu cod fiscal. Prin urmare nici nu putem raporta servicii sau transmite facturi… Dacă această reînnoire nu se poate face, ce facem cu pacienţii începând de astăzi? Cum îi vom putea consulta, trimite, trata? Nu avem un răspuns de la CNAS încă. Poate nu au încă un nou purtător de cuvânt? Mda, greu de găsit, având în vedere cantitatea uriaşă de gafe emise cu ocazia acestei avarii.

3. De la 1 august a început nebunia raportării serviciilor medicale pentru luna iulie. Medicii sunt disperaţi, nu ştiu dacă serviciile medicale care nu au putut fi validate (pentru că PIAS e indisponibilă, remember…) vor fi luate în calcul şi plătite, fiindcă nu s-au ridicat filtrele şi oricât încerăm să validăm servicii, fie ziua, fie noaptea, când mai scapă unele, nu se validează sau se validează cu erori. Nu avem această certitudine, CNAS nu a făcut până la acest moment precizări oficial. E linişte în secţiunea comunicate, conferinţa de presă cu noua conducere nu a avut loc, raportul ministrului Sănătăţii a fost amânat.

Şi, pentru cine are dileme, nu, nu merge PIAS, e la fel de beteagă ca pe 1 iulie si zău că nu cred că ar mai trebui să tăcem!

În România, medicii de familie fac gărzi de noapte în faţa calculatoarelor din cabinete pentru a valida servicii în sistemul informatic prost făcut şi fără mentenanţă, aşa se înţelege aici aplicarea directivelor internaţionale privind Asistenţa Medicală Primară. Acces la sănătate şi acoperire universală? Aplicarea directivelor OMS? Cu toate că, dacă ne uităm bine, România a avut delegaţie oficială la întâlnirea de la Astana.

Dar de când contează pacienţii aici?

P.S. Oricine poate verifica dacă PIAS e online. Atunci când nu merge, se generează mesajul: “Nu s-a primit un răspuns în timp util. Vă rugăm să încercaţi mai târziu!”.

UPDATE 1: CNAS a comunicat în sfârşit o situaţie actualizată. Apreciem sinceritatea şi faptul că încă nu au pornit platforma fără să se asigure că aceasta funcţionează la parametri.

UPDATE 2: Veşti proaspete. CNAS are grija de medicul de familie! Colegii mei medici de familie din România vor avea prima noapte liniștită din ultima luna. Vor putea dormi în loc sa stea cu laptopul în brate și cu ochii în calculator, CNAS anunta: “Funcționarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) va fi întreruptă programat […], pentru efectuarea de verificări tehnice.”

SURSA:www.facebook.com

Sandra Alexiu

Medic de familie, preşedinte al Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov (sandra.alexiu@amf-b.ro)